Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej
Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej jest specjalistycznym podyplomowym szkoleniem rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej.
Koncepcja psychoterapii - podejście psychodynamiczne - oferowana uczestnikom kursu, jest spójna w warstwie teoretycznej, integrując różne nurty myślenia psychoanalitycznego, z uwzględnieniem specyfiki psychopatologii pacjenta i warunkami stosowania psychoterapii. Kompozycja programu, doskonalonego ponad 25 lat, zakłada rozwój zawodowy i osobisty uczestników szkolenia poprzez ewolucję relacji nauczyciel — uczeń, udział w osobistych doświadczeniach terapeutycznych i warsztatowych, nabywanie i poszerzanie wiedzy poprzez wykłady i seminaria, oraz jej integrację z praktyką w czasie superwizji, indywidualnych i grupowych.
Szkolenie proponujemy osobom zainteresowanym stosowaniem psychoterapii i pomocy psychologicznej w każdych warunkach pracy oraz zainteresowanych podniesieniem swojej kultury zawodowej i rozwojem osobistym. W praktyce są to osoby pracujące już zawodowo. W innym przypadku Centrum proponuje doświadczenia rozwojowe i szkoleniowe w ramach Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży, które traktujemy także jako wprowadzenie do Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej. Absolwenci tego Studium mogą ubiegać się o przyjęcie na drugi rok Szkoły, po uzupełnieniu różnic programowych.
Kursy proponowane od września 2008 roku są dostosowane do limitów wymagań szkoleniowych i certyfikacyjnych obowiązujących w Polsce i spełniają wymogi proponowanej ustawy o zawodzie psychoterapeuty.
Czteroletnia Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej skierowana jest szczególnie do osób z tytułem magistra psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, socjologii oraz absolwentów medycyny i pielęgniarstwa.
Absolwenci innych kierunków muszą się liczyć z możliwością nieuznania przez Narodowy Fundusz Zdrowia uzyskanych kompetencji.
Kwalifikujemy osoby będące na ostatnim roku studiów, ale pod warunkiem, że tytuł magistra obronią przed rozpoczęciem II roku szkoły.
- O przyjęciu do „Szkoły” decyduje komisja na podstawie analizy treści formularza zgłoszeniowego oraz ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem. Po etapie wstępnym przeprowadzana jest rozmowa kwalifikacyjna, której celem jest ocena efektów aktywności kandydata w ramach szkolenia wstępnego i na tej podstawie oszacowanie jego możliwości w zakresie emocjonalnego zaangażowania w relacje szkoleniowe i terapeutyczne, oraz możliwości wykorzystania treści szkolenia w pracy zawodowej.
- W przypadku negatywnego wyniku procedury kwalifikacyjnej do „Szkoły”, kandydatowi może zostać zaproponowana inna oferta szkoleniowa, realizowana przez Krakowskie Centrum Psychodynamiczne, bardziej dostosowana do jego predyspozycji i potrzeb zawodowych.
- Uczestniczący w szkoleniu może zostać usunięty z grona uczestników, gdy:
- nie wypełnia formalnych wymagań Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego,
- pojawią się przesłanki, poddające w wątpliwość możliwości emocjonalne kandydata do odpowiedzialnego zaangażowania w relacje terapeutyczne,
- superwizorzy Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego pozbawieni zostaną zaufania, co do zdolności szkolącego się do stosowania zasad etyki zawodowej, w oparciu o potwierdzone fakty i zdarzenia.
- Program „Szkoły” realizowany jest etapowo. Szkolący się może, po uzyskaniu akceptacji kierownictwa Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego, zrobić roczną przerwę w szkoleniu, po ukończeniu któregoś z etapów z pominięciem II roku Szkoły.
- Zaświadczenia o uczestnictwie i ukończeniu kolejnego etapu „Szkoły” wydawane są na życzenie szkolącego się, o ile wywiązuje się on ze stawianych przed nim wymagań formalnych i merytorycznych.
- Ukończenie „Szkoły” związane jest z uzyskaniem Dyplomu. Warunkiem jego uzyskania jest:
- zrealizowanie pełnego programu Szkoły
- pozytywna weryfikacja wiedzy z zakresu psychopatologii i procesu psychoterapii, w oparciu o wyniki przeprowadzanych testów
- prezentacje przypadku, złożone w formie pisemnej i przedyskutowane w gronie superwizorów Krakowskiego Centrum Psychodynamicznego
- rekomendacja superwizora prowadzącego
- superwizorzy KCP mogą, w uzasadnionych przypadkach, uzależnić wydanie „Dyplomu” od przebycia indywidualnej psychoterapii u wskazanego przez nich psychoterapeuty.
- Dyplom należy uzyskać do trzech lata od daty ostatniego zjazdu czwartego roku.
PLAN SZKOLENIA
I "Rozwój osobowości w teoriach psychoanalitycznych" - 95 godzin
W części wykładowej (25 godzin) prezentowany jest rozwój struktur psychicznych w oparciu o klasyczne i współczesne teorie psychoanalityczne. Matrycą integrującą jest strukturalny model osobowości. Prezentowane teorie obejmują podejście „deficytowe" jak i "konfliktowe" do rozumienia etiologii psychopatologii.
W części seminaryjnej (70 godzin) uczestnicy zapoznają się z tekstami źródłowymi z szerokiego zakresu teorii rozwoju życia psychicznego dziecka, poznając zarazem rozwój teorii psychoanalitycznych.
II Psychopatologia - 138 godzin
Prezentowana jest w ujęciu różnych perspektyw teoretycznych z wiodącą - psychodynamiczną, wraz z propozycją strategii terapii.
- Wprowadzenie (4 godziny)
- Psychozy (26 godzin)
- Zaburzenia osobowości (56 godzin)
- Zaburzenia charakteru (12 godzin)
- Perwersje (6 godzin)
- Zespoły lękowe (20 godzin)
- Zaburzenia jedzenia (6 godzin)
- Uzależnienia (4 godziny)
- Nadużycia, przemoc, uraz (4 godziny)
III Psychoterapia psychodynamiczna indywidualna - zjawiska, proces, techniki - 108 godzin
- Wprowadzenie (5 godzin)
- Czynniki zmiany w psychoterapii (6 godzin)
- Diagnoza psychoterapeutyczna (10 godzin)
- relacja terapeutyczna jako obszar diagnozy i terapii
- rola superwizji i analizy przeciwprzeniesienia w diagnozie
- wstępny wywiad - kwalifikacja do leczenia
- Reguły settingu (4 godziny)
- Faza wstępna terapii (6 godzin)
- Technika psychoterapii - interwencje werbalne (6 godzin)
- Zjawiska procesu terapeutycznego (20 godzin)
- Przeniesienie; ujęcie historyczne - rozwój pojęcia, rodzaje,
- Opór w terapii; ujęcie historyczne, rodzaje oporu, technika pracy z oporem,
- Przeciwprzeniesienie; ujęcie historyczne - rozwój pojęcia, "wąska" i "szeroka" definicja, wzorce reakcji terapeuty jako materiał diagnostyczny,
- Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w różnych formach zaburzeń psychicznych,
- Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w terapii: wspierającej, ekspresywnej i wglądowej,
- Negatywna reakcja terapeutyczna, przepracowanie, acting out.
- Fazy procesu terapeutycznego, indywidualnego i grupowego (14 godzin)
- Zakończenie terapii - zjawiska, fazy, kryteria (3 godziny)
- Rodzaje terapii indywidualnej psychodynamicznej (18 godzin)
- terapia wspierająca
- terapia ekspresywna
- terapia wglądowa
- Terapia w kryzysie (6 godzin)
- Poradnictwo, konsultacje (3 godziny)
- Etyka w psychoterapii (5 godzin)
- Praca z marzeniami sennymi (2 godziny)
IV Psychoterapia grupowa - 20 godzin
- Ujęcie egzystencjalno - fenomenologiczne (10 godzin)
- Podstawowe paradygmaty, cele terapii, grupy treningowe i spotkaniowe, wykorzystanie grupy w psychoedukacji
- Organizacja grup psychoedukacyjnych
- Fazy rozwoju grup psychoedukacyjnych
- Ujęcie psychodynamiczne (10 godzin)
- Psychoterapia grupowa a indywidualna
- Teoria psychoanalityczna w terapii grupowej - przegląd szkół
- Zjawiska procesu terapeutycznego w grupie
- Fazy grupowej terapii psychodynamicznej
V Terapia krótkoterminowa (indywidualna i grupowa) - 8 godzin
istota terapii krótkoterminowej, kryteria doboru pacjentów, technika
VI Terapia Rodzin - podejście psychodynamiczne - 10 godzin
- specyfika psychoanalitycznej perspektywy na rodzinę
- teorie
- cele, zjawiska i techniki terapii rodzin z perspektywy psychodynamicznej
VII Terapia Młodzieży - podejście psychodynamiczne
- psychopatologia okresu dorastania (12 godz.)
- zagadnienia i dylematy terapii dzieci i młodzieży (18 godz.)
W ramach zajęć seminaryjnych uczestnicy kursu otrzymują materiały szkoleniowe. W trakcie całego kursu, mają do dyspozycji kilkadziesiąt artykułów (tłumaczenia), będących źródłem wiedzy i materiałem do dyskusji.
Realizowany jest poprzez udział w warsztatach i zgrupowaniach szkoleniowych oraz stażach.
Warsztaty - przeprowadzane w oparciu o psychodramę, analizę materiału audio/wideo i zapisów sesji.
Superwizja grupowa - forma superwizji z rozszerzonym komentarzem teoretycznym nastawionym na rozumienie mechanizmów psychopatologii pacjenta i ich obecności w relacji terapeutycznej (zjawiska przeniesieniowo- przeciwprzeniesieniowe).
Superwizja indywidualna - skoncentrowana na trudnościach terapeuty w procesie terapeutycznym.
Podejście psychodynamiczne:
- warsztaty terapii indywidualnej (80 godzin)
- warsztaty terapii grupowej (45 godzin)
- warsztaty terapii krótkoterminowej (20 godzin)
- Seminarium Balintowskie (130 godzin)
- Superwizja indywidualna (30 godzin)
- Terapia systemowa (15 godzin)
- Terapia behawioralno-poznawcza (15 godzin)
Ośrodek zapewnia uczestnikom "Szkoły" możliwość odbycia własnej terapii szkoleniowej - 200 godzin - poprzez udział w grupie "self - experience" prowadzonej w oparciu o paradygmat psychoanalityczny. Pozostałe 50 godzin doświadczenia szkoleniowego realizowane jest w ramach wakacyjnych zgrupowań szkoleniowych w formie doświadczeń krótkoterminowych.
Udział w tym doświadczeniu różnicujemy od psychoterapii zaburzeń emocjonalnych. Analiza funkcjonowania kursanta w roli terapeuty dokonywana w superwizji oraz ewentualne sugestie wynikające z udziału w grupie własnego doświadczenia terapeutycznego pozwala określić możliwość patologicznego wpływu jego własnych konfliktów i deficytów emocjonalnych na relację terapeutyczną. W przypadku, gdy superwizor określi taką konieczność, szkolącemu się sugerowane jest podjęcie dodatkowej terapii indywidualnej, której zakres i forma dostosowana jest do zdiagnozowanej problematyki.
Uczestnicy "Szkoły" specjalizujący się w terapii rodzin dodatkowo uczestniczą w innych formach własnego doświadczenia szkoleniowego: analiza genogramu, zgrupowania dydaktyczno - treningowe, trening interpersonalny.
Uczestnicy „Szkoły”, którzy nie mają możliwości uzyskania doświadczeń klinicznych w miejscu swojej pracy zawodowej mogą starać się o możliwość odbycia wymaganego stażu w ośrodkach współpracujących z KCP. Wspieramy również starania uczestników szkolenia o możliwość stażowania w ośrodkach psychiatrycznych, stosujących psychoterapię, w pobliżu miejsca zamieszkania osób szkolących się.