Psychodynamiczna Psychoterapia Dzieci i Młodzieży
dwuletni, podyplomowy kurs uzupełniający
Edycja czwarta
Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w kolejnej edycji kursu specjalizacyjnego „Psychodynamiczna Psychoterapia Dzieci i Młodzieży”. Jego podstawowym celem jest dostarczenie szczegółowej wiedzy rozwojowej, diagnostycznej (psychiatrycznej i psychodynamicznej) oraz umiejętności praktycznych w obszarze psychoterapii dzieci i młodzieży. Wiedza ta obejmuje zarówno sprawdzone koncepcje psychoanalityczne jak inowe zjawiska psychopatologiczne (np. dysforia płciowa) i współczesne sposoby ich rozumienia. Ważną częścią kursu są warsztaty, seminaria i superwizje, które pozwalają na kształtowanie praktycznych umiejętności w pracy z trudnymi pacjentami. Kurs jest również odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie na szkolenie wykwalifikowanych psychoterapeutów dzieci i młodzieży ze strony instytucji i ośrodków terapeutycznych.
Pomysł pierwszej edycji kursu narodził się w kontekście powstania nowej specjalizacji „Psychoterapia dzieci i młodzieży”.
Uzyskanie tytułu specjalisty psychoterapeuty dzieci i młodzieży może nastąpić na dwa sposoby:
- poprzez przejście całościowej ścieżki specjalizacyjnej w ośrodku akredytowanym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, zgodnie z kryteriami ustalonymi przez Ministerstwo Zdrowia i zdanie egzaminu państwowego oraz
- poprzez uznanie dorobku zawodowego lub naukowego dziedzinie Psychoterapia dzieci i młodzieży i zdanie egzaminu państwowego. Uznanie tego dorobku przez Ministra Zdrowia upoważnia do ubiegania się o uzyskanie tytułu specjalisty bez konieczności powtarzania całościowego kursu psychoterapii. Jednym z kryteriów, oprócz wcześniejszego ukończenia całościowego, 4-letniego szkolenia psychoterapeutycznego, jest wykazanie, że co najmniej 320 godzin zrealizowanego szkolenia dotyczyło zagadnień związanych z psychoterapia dzieci i młodzieży. Nasza oferta jest skierowana do tej grupy psychoterapeutów.
Link do kryteriów uznania dorobku:
Opis kursu
Kurs jest oparty o spójną, psychodynamiczną koncepcję rozwoju psychicznego, psychopatologii i procesu terapeutycznego pacjentów dziecięco – młodzieżowych. Zgodnie z założeniami psychoterapii psychodynamicznej przyjmujemy pierwszeństwo diagnozy zakłóceń w rozwoju i psychopatologii dziecka i adolescenta w stosunku do techniki terapii. Poszczególne rodzaje zaburzeń i ich terapia są opisywane i rozumiane zarówno w perspektywie psychiatrycznej jak i z punktu widzenia współczesnych koncepcji skoncentrowanych na opisie wewnętrznego świata pacjenta: teorii relacji z obiektem uwzględniających psychologię ego. Kurs obejmuje także koncepcje metalizacyjne i różne koncepcje współpracy z rodziną pacjenta. Obejmuje również wiedzę o optymalnych warunkach instytucjonalnych i środowiskowych, odpowiednich dla leczenia pacjentów z określonymi rozpoznaniami. W ramach kursu omawiane są zarówno sposoby pracy w terapii indywidualnej jak i w grupach terapeutycznych.
Dla kogo
Kurs przeznaczony jest dla absolwentów i uczestników zaawansowanych etapów całościowych szkoleń z psychoterapii, zainteresowanych nabyciem kompetencji w prowadzeniu psychoterapii dzieci i młodzieży w ujęciu psychodynamicznym.
Przewidziane są maksymalnie 3 grupy po 12 osób. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń oraz ocena zawodowej sytuacji kandydata.
Preferowane będę osoby które:
- posiadają dyplom ukończenia całościowego szkolenia psychoterapeutycznego, który zawierał moduł dotyczący podejścia psychodynamicznego,
- posiadają doświadczenie w prowadzeniu psychoterapii pacjentów w wieku rozwojowym.
Kiedy
Kurs będzie odbywał się w sobotę i niedzielę, zazwyczaj w czwarty lub trzeci weekend miesiąca.